Beskrivelse
Velkommen til en lys og tiltalende 3-roms, tilhørende et veldrevet og hyggelig borettslag på Rosenhoff.
Gården ligger høyt og fint og fra leiligheten har du flott utsikt mot bl.a. Rodeløkkens Kolonihager, Barcode
og Oslofjorden. Gjennomgående og arealeffektiv planløsning, samt store vindusflater som slipper inn
mye naturlig lys.
- Nydelig utsikt over byen!
- Pene fargevalg og parkett på gulv
- Romslig og lys stue med peisovn
- Stilrent kjøkken fra 2004 med hvitevarer som følger
- Flislagt bad fra 2004 med opplegg for vaskemaskin
- To soverom med rikelig oppbevaringsplass
- Lys og arealeffektiv entré
- Kabel-TV og internett inkl.
- Ingen dok.avg.
- To disponible boder
- Flott gård og idylliske fellesarealer
- Fasaderehab. i 2020
- Godt kollektivtilbud
- Kort vei til Grünerløkka, Carl Berner, Torshov, Sagene, sentrum, marka m.m.
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 2. etasje og består av: Entré/gang, bad, stue, kjøkken, 2 soverom, samt bod.
I tillegg disponerer leiligheten én kjellerbod på ca. 9 kvm, samt én loftsbod på ca. 6 kvm (skråtak).
Entré
Lys og arealeffektiv entré med plass til oppbevaring av yttertøy og sko. Skoskap medfølger. Dørcalling
med portåpner plassert ved inngangsdøren. Downlights i himling.
Stue
Romslig og pen stue med god plass til sofagruppe, TV-seksjon, spisebord og annet ønskelig
møblement. Store vindusflater som slipper inn mye naturlig lys, og med flott utsikt over idylliske
Rodeløkkens kolonihager og over sentrum. Ingen innsyn. Sentralt i stuen er det en koselig peisovn som
gir lun og god varme. Nye piperør i borettslaget i 2011. Downlights i himling.
Kjøkken
Stilren kjøkkeninnredning fra 2004 med profilerte fronter, vitrineskap og fliser over hvit, laminat
benkeplate. Fliser, benkeplate og ventilator er nytt i 2019. Nedfelt oppvaskum og ett-greps armatur fra
Hansgrohe. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Kjøkkenet er utstyrt med integrert
komfyr, nedfelt induksjontopp, ventilator med kullfilter, frittstående oppvaskmaskin ogkjøleskap og fryser.
Downlights i himling. Fin plass til spisebord i kjøkkensonen.
TG2:
- Avtrekk > Kjøkken: Det er manglende forsert mekanisk avtrekk fra kokesone i kjøkken. "manglende
forsert mekanisk avtrekk" betyr at avtrekk over stekesone ikke føres ut av rommet via kanal, yttervegg eller
tilsvarende. Fuktig luft og kondens vil da forbli rommet.
Bad
Flislagt baderom som ble rehabilitert i 2004. Flislagt gulv med varmekabler, flislagte vegger og
downlights i himling. Vegghengt servantskap med heldekkende servant og ett-greps armatur. Innfliset
speil over servant. Dusjhjørne med glassbyggestein, forheng, sluk og termostatstyrt blandebatteri.
Vegghengt toalett, samt opplegg for vaskemaskin. Avtrekksventil i himling. Oppgradering bør påregnes på
sikt. Servantinnredning og kran ble skiftet i 2012. Det er ikke utført hulltaking da dusjsonen grenser til
murvegg og fellesarealer. Dette er i henhold til gjeldende forskrift. Det ble rutinemessig søkt etter fukt i
dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen, og det var ingen indikasjoner på fukt.
TG2:
- Overflater Gulv > Bad: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved
dørterskel er mindre enn 25 mm. Noe slitte flisfuger i dusjsone. Noe dårlig fall til sluk i dusjsone. Ellers er
gulvet i rommet relativt flatt. Tilstandsgrad er satt ut fra en helhetlig vurdering. Kostnadsestimat : Under 10
000,-.
- Ventilasjon > Bad: Rommet har kun naturlig avtrekk.
- Overflater vegger og himling > Bad: Det er avvik: Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes og
overflatenes alder.
- Sluk, membran og tettesjikt > Bad: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på
membranløsningen. Over halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på slukløsningen.
Soverom 1
Lyst og luftig soverom med god plass til dobbeltseng, nattbord, skrivepult eller annet ønskelig
møblement. Store vindusflater hvor det også er flott utsikt over Rodeløkkens kolonihager og mot sentrum.
Rikelig oppbevaringsplass i skyvedørsgarderobe, samt adkomst til bod/walk-in-closet med ekstra
lagringsplass.
Soverom 2
Pent soverom som egner seg ypperlig som f.eks. barnerom, gjesteværelse eller hjemmekontor - alt etter
ønske og behov! God plass til seng eller annet ønsket møblement. Åpen garderobeløsning med plass til
oppbevaring og dekor. Dette soverommet ligger vendt mot bakgården.
Overflater
Gulv: Parkett i oppholdsrom og fliser med varmekabler på bad.
Vegger: Malte flater og malt mur, samt fliser på bad.
Tak: Malte flater og malt mur. Downlights i entré, kjøkken, bad og i stue, samt i nisje på det ene
soverommet.
Beliggenhet
Leiligheten er meget attraktivt og sentralt plassert på Rosenhoff, men er likevel tilbaketrukket i gate med
lite gjennomgangstrafikk.
Her har du flotte Torshovdalen og idylliske Rodeløkkas Kolonihager som nærmeste naboer. Nærområdet
byr også på en rekke dagligvarebutikker, spisesteder og kaféer, parker, og offentlig kommunikasjon.
Nærmeste barnehage er Dynekilen Barnehage, like ved. For de treningsglade finnes en rekke
treningsstudioer innen kort gangavstand med blant annet SATS, Fresh Fitness, Actic m.m. Fagerheimen
tennisklubb ligger kun et par hundre meter unna.
Område rundt leiligheten er i positiv utvikling med bl.a. Pengeskapsfabrikken og Carl Berner Torg som
har ført til at nye og spennende forretninger og caféer etablerer seg i området. Carl Berner Passasjen
ligger like ved, og her finner du blant annet Kiwi, apotek, vinmonopol, hudpleiesalong og blomsterbutikk.
Coop Mega finner du på Carl Berner Torg, samt Kaffebrenneriet, Mester Grønn, Apotek 1 og Thai Avenue.
En spasertur på ca. 10 min. tar deg ned til Grünerløkkas pulserende liv med utallige kaféer, butikker,
utesteder etc. Skal man til sentrum, er det bare å hoppe på første trikk, buss eller t-bane.
Leiligheten har kort vei til tur- og rekreasjonsområder. Torshovdalen har store grøntområder mellom
Torshov og Rosenhoff. Her er det mye aktivitet året rundt, og parken er fredet for utbygging. Torshovparken
er perfekt for grilling, ballspill og late sommerdager. Her finner man lekeplasser, volleyballbane og
utvendige treningsfasiliteter. I tillegg er det kort vei til Tøyen med blant annet Botanisk hage som er
spesielt flott på våren og sommeren, samt Tøyenparken hvor Øya-festivalen arrangeres i august. Olaf
Ryes plass, Sofienbergparken, Birkelunden m.m. ligger heller ikke langt unna. Marka ligger også godt
innen rekkevidde, og tar kun ca. 15 minutter med kollektivt. Her har du tilgang til skiløyper på vinterstid,
samt flotte turstier og badevann på sommerstid.
Fra leiligheten er det kort vei til Carl Berner som er et av de største knutepunktene for kollektivtrafikk i Oslo,
med busser, trikk og t-baner. Busser som 20, 21, 28, 31, 33, 120, 390, 390E, 380. Det er holdeplass for
flybuss både på Rosenhoff og Carl Berner. Busslinje 31 går hele døgnet og stopper på Rosenhoff
holdeplass kun 2 min unna leiligheten. Herfra går også trikk 17.
Direkte kollektivtransport for studenter til OsloMet, BI Nydalen og UiO. Trikk nummer 17 går fra
Rikshospitalet og gjennom bykjernen før den gå videre til Carl Berner Plass og avslutter på Grefsen
Stasjon. T-bane 5 mellom Vestli og Sognsvann går via "Ringen" og Carl Berners plass. Ring 3 ligger
også i umiddelbar nærhet, og tar deg til omkringliggende bydeler og ut av byen, raskt og effektivt. Det er
også flere bysykkelstativ i området, som er et ypperlig fremkomstmiddel på sommerhalvåret!
Felleskostnader
4 742 pr. mnd. Drift og vedlikehold, kabel-TV, internett, trappevask, vaktmestertjenester, felles forsikring, betjening av fellesgjeld, forretningsførsel, festeavgift, kommunale avgifter m.m.
Herav:
Felleskostn. 4 260,-
Internett 241,-
Kabel-TV 241,-
Det gjøres oppmerksom på at felleskostnader vil variere over tid, og justeres i hovedsak 1-2 ganger pr. år
i forhold til borettslagets faktiske kostnader. Felleskostnadene ble sist økt fra 01.01.2022 hvor månedlige
kostnader på TV og internett økte, samt en generell økning av felleskostnader.
Løpende kostnader
Strøm, varmtvann, evt. alarm og innboforsikring kommer i tillegg.
Eiendomsskatt:
Bystyret i Oslo har vedtatt å innføre og skrive ut eiendomsskatt. Det er eier av eiendommen som mottar
varsel og krav om betaling. Dvs. borettslaget v/styret og det er opp til borettslaget å identifisere og kreve
inn eiendomsskatt fra de andeler dette vil gjelde på vegne av Oslo kommune. Andelene som faller inn
under kriteriene for eiendomsskatt blir viderefakturert av Usbl medio mai og medio oktober. Har det vært
eierskifte i perioden må fordelingen av eiendomsskatten avtales mellom ny og gammel eier, men
nåværende eier er ansvarlig for betaling av fakturaen til boligselskapet. Eventuelle spørsmål eller klage
på eiendomsskatten rettes til Oslo kommune, via styret i boligselskapet.
Andel fellesgjeld
295 951,- per 12.07.2022.
Andel formue
17 840,- per 31.12.2021.
Fellesgjeld / lånevilkår
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 98207808644, OBOS-banken AS
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 12.07.2022: 2.4% pa.
Antall terminer til innfrielse: 88
Saldo per 12.07.2022: 28 789 470,-
Andel av saldo: 295 951,-
Første termin/første avdrag: 30.09.2019 ( siste termin 30.06.2044 )
Kapitalisert festeavgift (festeavgiften x 10) blir tillagt borettslagets gjeld ved beregning av
tredjepartsopplysninger. Dette er årsaken til at andelenes gjeld pr. 31.12. hvert år er høyere enn hva den
er hvis man bare ser på leilighetens andel av borettslagets lån (andelens gjeld var kr 312 990,- per
31.12).
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Ingen sikringsordning eller IN-ordning.
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 290 034 pr. 31.12.20
Formuesverdi som sekundærbolig kr. 4 644 122 pr. 31.12.20
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder).
Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 90% for sekundærboliger (alle andre boliger). For næringseiendom gjelder andre regler. For utfyllende informasjon om regelverket og unntak vises til skattelovens § 4-10 og Skatteetaten.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2:
- Våtrom > Overflater Gulv > Bad: Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp
membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. Noe slitte flisfuger i dusjsone. Noe dårlig fall til sluk i
dusjsone. Ellers er gulvet i rommet relativt flatt. Tilstandsgrad er satt ut fra en helhetlig vurdering.
Kostnadsestimat : Under 10 000,-.
- Våtrom > Ventilasjon > Bad: Rommet har kun naturlig avtrekk.
- Våtrom > Overflater vegger og himling > Bad: Det er avvik: Tilstandsgrad er satt ut fra bygningsdelenes
og overflatenes alder.
- Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Bad: Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på
membranløsningen. Over halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på slukløsningen.
- Kjøkken > Avtrekk > Kjøkken: Det er manglende forsert mekanisk avtrekk fra kokesone i kjøkken.
"manglende forsert mekanisk avtrekk" betyr at avtrekk over stekesone ikke føres ut av rommet via kanal,
yttervegg eller tilsvarende. Fuktig luft og kondens vil da forbli rommet.
- Tekniske installasjoner > Ventilasjon: Det er avvik: Bygningen har den naturlige ventilasjon som var
vanlig på byggetiden. Ventilasjonsløsningen er enklere enn det som benyttes i dag. Naturlig ventilasjon
gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for
at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden. Kapasitet og
mengde luftutskiftning er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og det hører ikke inn under en
nivå 1 undersøkelse.
- Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av
varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Installasjon med stikkontakt var godkjent installasjonsmetode ved
oppføring av bygningen. Om bereder senere skal byttes, flyttes eller tilsvarende, må det skje i henhold til
nye og gjeldende krav. Da det ikke er sluk i rommet der berederen er plassert, anbefales på generelt
grunnlag at det installeres lekkasjevarsler med sensor og magnetventil.
Selgers egenerklæringsskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
- Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
SVAR: Ja. I forbindelse med avpigging/oppussing av byggets fasade våren 2020, så observerte vi sølvkre
ved et fåtall anledninger på badet. Ikke sett noe etter dette arbeidet ble avsluttet.
- Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade? SVAR: Ja, kun faglært ved
OSLO MURMESTERBEDRIFT. Fasadene til alle byggene i borettslaget ble pusset opp i 2020. Mer info, se
https://oslomurmester.no/prosjekt/rosenhoff-kvartal-3/
- Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? SVAR: Ja. Eltilsyn 18.02.2022. Ingen avvik, men én anmerkning om en stikkontakt
på vegg ved sofa som ikke var tilstrekkelig festet (ordnet i ettertid av eier selv).
- Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
SVAR: Ja. I et par oppganger i Rosenhoffgata (nå sanert).
Tilleggskommentar:
- Borettslaget er i gang med å pusse opp et felleslokale som kan benyttes til selskap, bursdager, o.l.
- Sikkerhetslåsen på inngangsdøra til leiligheten er såpass treg at vi ikke har benyttet oss av den.
- Det er en sprekk i "grønnsaksskuffen" i kjøleskapet, og i en av skuffene i fryseren.
- Nye piperør i borettslaget i 2012.
Boligens areal
Primærrom: 68 kvm, Bruksareal: 70 kvm
2. etasje:
Bruksareal: 70 m².
Primærrom: 68 m². Følgende rom er oppgitt som primærrom: Entré/gang, bad, 2 soverom, kjøkken og
stue.
Sekundærareal: 2 m². Følgende rom er oppgitt som sekundærom: Bod.
I tillegg disponerer leiligheten én kjellerbod på ca. 9 kvm, samt én loftsbod på ca. 6 kvm (skråtak).
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Leiligheten er omgjort fra
original planløsning ved at kjøkkenet er gjort mindre, og det er etablert et ekstra soverom (det lille) ved
vindu på kjøkken. Orginal byggetegning ligger vedlagt salgsoppgaven.
Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av
innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes
bruksareal (BRA). Se vedlagte takst for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser. Arealene er kun
oppmålt av takstmann og ikke kontrollert/oppmålt av megler.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Areal: 474 kvm, Eierform: Festet fellestomt
Tomtens areal er ca. 444 kvm (totalt tomteareal i borettslaget er 7 702 kvm). Borettslaget har flotte
fellesarealer opparbeidet med gressplen, trær, bærbusker, blomster og annen fin beplantning. Asfalterte
internveier, sykkelparkering og flere sittegrupper. Mange "sosiale soner"/sittegrupper, pizzaovn og grill,
lekeplass og bålplass (på vinteren). Plenen på forsiden av eiendommen har sol fra morgen til kveld og
bakgården har sol store deler av dagen, men også skyggeplasser.
Rosenhoff Kvartal 3 borettslag har flere bruksnummer og bruksnummer 1 er festet tomt, med Oslo
Kommune som bortfester. Resten er eiet. Tomten festes av Oslo kommune og festetiden skal være 70 år
og regnes fra 1/11-1951. Festeavgiften ble sist regulert 01.12.2011 og er på kr. 119 617,- i 2021 iht.
regnskap. Denne betjenes via felleskostnader. Festekontrakten ligger vedlagt i prospekt.
Garasje / Parkering
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis
døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr på kr. 5 400,- i
året. Beboerparkering for elbiler koster kr. 1620,- for 2022. For mer info se
www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Flere kommunale ladeplasser innen gangavstand.
Arealbekreftelse
Arealbekreftelse fra Oslo kommune følger vedlagt.
Byggemåte
Bygningen stod ferdig i 1922 og er oppført etter byggetidens byggeforskrifter. Boligbygg oppført i
naturstein- tegl- og murkonstruksjoner. Hovedsakelig etasjeskiller med stubbloftfyll. Yttervegger i
teglstein, utvendig pusset og malt. Fasadene ble rehabilitert i 2020. Saltak i trekonstruksjoner, tekket med
takstein. Snøfangere er montert over inngangspartier. Vinduer med trerammer og isolerglass, merket
med produksjonsår 2004. Brann- og lydklassifisert entrédør (B30/Db35). Se for øvrig tilstandsrapporten
som ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til
ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på
(oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen
tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette
dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt
1940-50.
Adgang til utleie
I henhold til Lov om borettslag § 5-6 kan man med godkjenning fra styret i borettslaget leie ut leiligheten til
andre for opp til tre år dersom man har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Andelseier som
selv bor i boligen, kan overlate bruken av deler av boligen til andre. I tillegg kan andelseier overlate bruken
av hele boligen til andre opp til 30 døgn i løpet av året.
Lån og utleie av leiligheten må søkes om og godkjennes av styret før fremleier flytter inn.
Se for øvrig vedtektenes punkt 4-2, og husordensreglene punkt 7 for utfyllende bestemmelser.
Oppvarming
Leiligheten er elektrisk oppvarmet kombinert med peisovn i stue. Nye piperør i borettslaget i 2011.
Varmtvannsbereder i leiligheten.
Energiforbruk
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra
selger, kontakt megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter bestemmelsene i S-2255 av 28.07.1977.
Området rundt er regulert til boliger, friområde, vei, spesialområde - bevaring offentlig
bygning/allmennyttig formål (skole og barnehage) m.m. Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret
reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune med tilhørende endringer i S-2937 av
01.10.1987. (Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262
(kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn)). For ytterligere opplysninger om
regulering, vennligst ta kontakt med megler.
Bevaringsverdig
Eiendommen er oppført på Byantikvarens liste som bevaringsverdig.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Offentlige planer
Pågående reguleringssaker:
- Vossegata 15 -35 - Johan Selmers gate 3 - 5 - Tverrbakken 4 - Bestilling av oppstartsmøte - Torshaug.
Mottatt sak 22.01.2021. Se mer info på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 202101999.
- Sinsenterrassen 11 - 21 med flere (Sinsenbyen) - Midlertidig forbud mot tiltak. Mottatt sak 02.10.2018.
Se mer info på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 201813816.
Pågående byggesaker:
- Strømstadgata 10 - Fasadeendringer på tak. Mottatt sak 25.11.2020. Status: Tillatelse gitt. Se mer info
på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 202018850.
- Strømstadgata 8 - Bruksendring av kjeller til bolig og demontering av bærevegg. Mottatt sak 12.02.2020.
Status: Tillatelse gitt. Se mer info på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 202002473.
- Dynekilgata 10 - Utskifting av vinduer og montering av utvendig solskjerming. Mottatt sak: 29.10.2020.
Status: Rammetillatelse gitt. Se mer info på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 202017224.
- Dynekilgata 7 B - Innlemming av toaletter i felles trapperom til tilstøtende boenhet i 2. etasje H0203.
Status: Igangsettingstillatelse gitt. Se mer info på plan- og bygg sine hjemmesider, saksnr. 202105359.
For nærmere opplysninger om planer i området, anbefales et søk på plan- og bygg sine hjemmesider;
https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/veiledere/eiendomsinfo/
Servitutter / tinglyste rettigheter og forpliktelser
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter.
Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med
megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Rettighetshavere til eiendomsrett
1924/900406-1/105
Hjemmel til eiendomsrett 05.04.1924
Vederlag: NOK 0
KJØPER:OSLO KOMMUNE Org.nr: 958935420
Rettighetshavere til festerett
1955/401343-20/105 Hjemmel til festerett 26.01.1955
Vederlag: NOK 0
KJØPER:Rosenhoff Kv 3 Borettslaget Org.nr: 968118072
Heftelser
Dokumenter fra den manuelle grunnboken som antas kun ha historisk betydning, eller som vedrører en
matrikkelenhets grenser og areal, er ikke overført til denne matrikkelenheten sin grunnboksutskrift.
Servitutter tinglyst på hovedbruket/avgivereiendommen før fradelingsdatoen, eller før eventuelle
arealoverføringer, er heller ikke overført. Disse finner du på grunnboksutskriften til
hovedbruket/avgivereiendommen. For festenummer gjelder dette servitutter eldre enn festekontrakten.
Pengeheftelser i eiendomsrett
1924/993780-1/105 Erklæring/avtale 05.04.1924
Bestemmelser om brannvegg/-dør
1955/401343-38/105 Festekontrakt - vilkår 26.01.1955
festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,308
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
MED FLERE BESTEMMELSER
1956/418011-206/105 ** Prioritetsbestemmelse 21.11.1956
PRIORITET VEKET FOR NOK 660.000,-
Pengeheftelser i festerett
1955/401343-38/105 Festekontrakt - vilkår 26.01.1955
festetid: 70 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 2,308
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
MED FLERE BESTEMMELSER
Gjelder feste
1956/418011-206/105 ** Prioritetsbestemmelse 21.11.1956
PRIORITET VEKET FOR NOK 660.000,-
1955/401343-44/105 Bestemmelse om gjerde 26.01.1955
Med flere bestemmelser
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
1955/401345-1/105 Erklæring/avtale 26.01.1955
Bestemmelse om solidarisk ansvar for vedlikehold av kummer, avløps- og drensledninger
Kan ikke avlyses uten samtykke fra Oslo vann- og kloakkvesen
Uteglemt innført
Rettet etter tingl. §18
15.06.2020 Arkivref 20/31031-1
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
2019/835379-1/200 Pantedokument 18.07.2019 08:40
BELØP: NOK 31.500.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS Org.nr: 911986884
Gjelder feste
Gjelder denne registerenheten med flere
Grunndata
1924/900405-2/105 Registrering av grunn 05.04.1924
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:226 Bnr:50
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
Vei/vann/avløp
Offentlig vei, vann og avløp. Det er private stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige
ledningsnettet.
Borettslag
Borettslaget Rosenhoff Kvartal 3 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med
organisasjonsnummer 968 118 072, og består av 103 boliger og 1 næringslokale.
Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl og revisor er KPMG.
- Borettslaget har en egen nettside: https://rosenhoff.no/
- Kabel-TV og internett fra Telia er inkludert i felleskostnader
- Borettslaget har hatt hyggelige arrangementer som bakgårdskonsert, hagefest, bruktmarked og
juletretenning
- Beboere kan få tildelt to parsellkasser hvor de kan dyrke egne grønnsaker/vekster (venteliste hos styret)
- Aktiv hagegruppe (interesserte kan melde seg inn) som ordner med blomster, bærbusker og frukttrær
- Det er en egen Facebook-gruppe og Messenger-gruppe for å kommunisere med naboer
- Borrettslaget har en portner som gjør noe løpende vedlikehold på gården, som å klippe plen og måke
snø
- Sykkelparkering i bakgård
- Fellesvaskeri i Vågebyveien 17
- Borettslaget er i gang med å pusse opp et felleslokale som kan benyttes til selskap, bursdager, o.l.
- Barnevognskur ble etablert i 2021
Forkjøpsrett
Ja - det er intern forkjøpsrett for beboere i borettslaget. Denne paralellsvarsles og avklares raskt etter salg
(ca. 5 virkedager). Ved overtakelse av ny andel skal det gå minst 3 år før andelseier kan benytte
forkjøpsretten på ny (jfr. lagets vedtekter 3-3 punkt (1)).
Forsikring
Gjensidige
Polisenummer: 76594954
Regnskap
Årets resultat for 2021 viste et overskudd på kr 199 075,-. Disponible midler utgjør per 31.12.2021 kr 1
430 658,-. Borettslagets disponible midler er de økonomiske midlene som borettslaget har til rådighet.
De defineres som omløpsmidler fratrukket kortsiktig gjeld.
Vedtekter / husordensregler
Kun fysiske personer kan være kjøper/borettshavere. Ingen fysiske personer kan eie mer enn en andel.
Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i andel. Borettslagets vedtekter forutsetter
at kjøper blir godkjent av styret som ny eier. Se husordensreglenes pkt 3 og 4 om "Krav om særskilt
hensyn ved renovering og oppussing" og "Særskilte krav ved søknadspliktig utbygging".
Se også vedtekter/husordensregler for bestemmelser om ro og orden, andelseiers og borettslagets
vedlikeholdsplikt, bygningsmessige arbeider m.m.
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Utført vedlikehold:
- Det ble i 2021 bygget barnevognsskjul 5 steder i borettslaget.
- De senere årene er det oppført ny yttermur fra hage mot Rosenhoffgata og utført fasaderehabilitering på
hele gården i 2020.
- Gårdsrommet ble noe oppgradert samt det ble etablert sykkelparkering i 2015/2016.
- Det ble oppgradert til fibernett i 2015.
- Pipeløp ble innvendig rehabilitert i 2011 (innført stålrør).
- Felles brannvarslingsanlegg ble installert i 2009.
- Vinduer ble skiftet i 2004.
- Oppsummering av fasadeprosjektet iht. årsberetning 2021:
Vi har nå fått en bygningsmasse som holder høy standard og som har et godt "klimaskall". Det var
opprinnelig ikke budsjettert med takarbeider hele veien, men vi valgte å bestille en kontinuerlig
kartlegging av pipene da vi så at flere av disse hadde avskalling på pussen/eksponert tegl. Denne
kartleggingen førte til at vi valgte å utbedre nesten samtlige piper. De dårligste pipene er murt om, og de
med skader er enten flekkpusset eller slammet helt. Dette gjør at vi nå har piper som kan stå i mange år
før noe behøver å gjøres. Blikkenslager har i tillegg gjort flere utbedringer på taket, noe som forlenger
levetiden på dette. Alt i alt er merkostnadene i prosjektet knyttet til arbeider som har gitt oss en bedre
bygningsmasse. Oppgradering til nytt calling-anlegg vil også gi betydelige besparelser i
service-kostnader i årene som kommer.
Fasaderehabiliteringen ble fullfinansiert ved at borettslaget tok opp lån. Husleien ble økt gjennom en
opptrapping i tre omganger for å dekke de økte kostnadene. Styret har lagt opp budsjettet for 2021 uten å
øke husleien ytterligere og har ikke planlagt for større utgifter dette året. Etter forhandling med banken fikk
styret våren 2021 satt ned den nominelle renten på lånet ytterligere og har gode betingelser.
Bygningsmassen i borettslaget begynner å nå en alder der det er stort vedlikeholdsbehov og det vil være
et behov fremover for å vurdere om man bør bygge opp en reserve med tanke på slike større prosjekter
som kommer.
Styret har startet arbeidet med en helhetlig prioriteringsplan for utvikling av bakgården som vil bli tema for
diskusjon på beboermøtet i forbindelse med generalforsamlingen 2021. Styret er opptatt av å involvere
beboerne i hvordan bakgården skal utvikles videre.
Det er en plan om å rehabilitere alle oppgangene, men dette må beboer i hver oppgang gå sammen om.
Styret kan bidra med en del av kostnaden for dette.
Iht. årsmøte 2022:
Styret har gjennomført følgende HMS-tiltak i løpet av 2021:
- Gjennomgang og test av brannvarslingsanlegg
- Laget barnevognskur slik at det ikke lenger er barnevogner som blokkerer rømningsveier
- Gjennomgang av de felles elektriske anleggene
Styrets arbeid siste periode:
Rørrehabiliteringsprosjekt:
Borettslaget ble pålagt av kommunen å utbedre 14 avløpsrør som går fra bygården og ut til kummene
deres. Konsekvensen av å ikke utføre prosjektet ville vært dagmult med betydelige beløper. Det ble
besluttet å gjøre dette med strøpeføring, noe som vil gi god levetid på disse rørene samtidig som man
ikke var nødt til å grave opp hele rørene. Oppdraget gikk til TT-teknik og kom på 561 000,-. I enkelte av
andelene hvor kjellere var bygget ut var kummer fylt igjen og dermed ikke mulig å oppdrive. Dette medførte
til en veldig stor gravejobb hvor man måtte lage nye utvendige kummer. Dette medførte til en ekstrakost
på prosjektet på 858 000,- ink mva. Den siste kummen måtte graves opp to ganger, noe som medførte til
at de ikke klarte å så nytt gress på slutten av 2021. Det medførte derimot ikke ekstra kostnader da styret
mente klart at TT-teknikk måtte stå for dette noe de også gjorde. Nytt gress vil komme på plass våren
2022.
Radon:
Styret er i gang med radonmålinger, da borettsaget er pliktige til å ha kontroll på dette. Dette er et løpende
prosjekt hvor man av og til må gjøre målinger og tiltak. Enhetene hvor det er bygget ned i kjeller er klart
mest utsatt for dette, men der skal det være gjort en del tiltak ved bygging av disse enhetene. Målingene
som er utført til nå viser at man må gjøre yttligere tiltak flere steder, men det jobbes nå med å kartlegge
hvilke tiltak som er mest målrettede.
Barnevognskur:
Barnevogn skur ble oppfattet som et nødvendig tiltak for å forhindre barnevogner i oppgangene. Styret har
ansvaret for at rømningsveier holdes ryddige, og da måtte det først etableres noen gode alternativer og
plass til alle. Det finnes flere ferdig løsninger for dette, men valget endte til slutt med å lage noen skur
selv med snekker hjelp. Totalt sett endte prosjektet på ca. 150 000,-.
Forsikringssaker:
Det har vært utrolig mange forsikringssaker det siste året. Dette har vært alt fra vannskader fra vinduer til
tilbakeslag fra rør og annet (gjeder ikke i selgerskjellerbod/oppgangen i Vågebyveien 17 iht. selger). Dette
er ekstremt tidkrevende for styret, og veldig kostbart for borettslaget. Dette gjør det også veldig vanskelig i
forhandlingssituasjoner om forsikrings avtaler. Det bør legges et fokus på å få ned antallet
forsikringssaker i fremtiden. Enkelte av disse sakene er kanskje mulig å unngå i fremtiden.
Økonomi:
Styret arbeider hele tiden med økonomien. Styret reforhandlet akkurat avtalen med Telia for å forhindre at
denne økte i år. Avtalen må reforhandles neste år. Andre store avtaler blir reforhandlet fortløpende. Renten
ble reforhandlet i 2021 men varierer mye for tiden og vil bli reforhandlet kontinuerlig. Renten er i dag 2,4%.
Styret har utarbeidet forslag for lokalene i Vågebyveien 23. Dette ble presentert på en befaring og nå også
på generalforsamling. Styret har også gått til innkjøp av en Hjertestarter til borettslaget.
Saker på generalforsamlingen 2022:
- Borettslagets økonomi:
Med bakgrunn i at felleskostnadene allerede oppleves å være på et høyt nivå samt forventning om
vesentlig økning i rente-og driftskostnader for borettslaget framover, så ber vi om at styret så snart som
mulig presenterer tiltak og plan for å redusere behovet for ytterligere økning av felleskostnadene framover.
Tiltak og vurderinger skal blant annet omfatte:
• Tiltak for å redusere løpende driftskostnader inkl. vurdering og event. reforhandling av større faste avtaler
(eks.TV/bredbånd, forsikring, forretningsfører etc.)
• Vurdere risiko på lån og event. refinansiering, dvs. om borettslaget er tjent med å sikre deler eller hele
lånet med fast rente for å oppnå en mer forutsigbar økonomi.
• Vurdere mulige inntektskilder og tilskudds-/støtteordninger som enten kan bidra til å redusere
borettslagets lån og/eller finansiering av tiltak som borettslaget ønsker å gjennomføre. (eksempler kan
være salg/utleie av felleslokaler og event. omregulering til boareal som kan gi borettslaget fremtidige
løpende inntekter).
Styret er positive til å arbeide med disse punktene, og de er en del av agendaen som har vært hittil. Styret
ønsker så lave felleskostnader som mulig, samtidig som vi ønsker å gjøre nødvendig vedlikehold slik at
man unngår store økninger eller forfall i fremtiden.
Forslaget ble enstemmig vedtatt.
- Behov for oppgradering av lekeplass/lekeområder og helhetlig prioritering av tiltak i uteområdet:
Det ble vedtatt at det settes ned en lekeplass gruppe som arbeider med plan for kortsiktige og langsiktige
tiltak. De kortsiktige tiltakene kan besluttes av styret, mens de mer langsiktige tiltakene som foreslås fra
gruppen tas inn i helhetsplan for uteområde som besluttes på generalforsamling 2023/ekstraordinær
generalforsamling.
- Oppussing av rosenhoffstua og lokalene i Vågebyveien 23:
Både Rosenhoffstua og lokalene i Vågebyveien 23 har behov for oppussing i litt varierende grad i forhold
til hva de skal brukes til. Styret har sett på noen mulige alternativer. Salg har alltid vært oppe til diskusjon
tidligere, og dette er ikke endret. Lokalene er ikke regulert til boligformål og heller ikke som
næringslokale. Lokalene i Rosenhoffstua har en rekke begrensninger som gjør lokalene mindre attraktive
som fest lokale. Det er små vinduer og lavt under taket. Dette er forutsetninger v ikke får gjort noe med,
selv ved en storstilt oppussing. Lokalene i Vågebyveien har bedre takhøyde og større vinduer. Styret
mener da dette lokalet kan være mer egnet som festlokale, mens rosenhoffstua kan benyttes til andre
formål. Det har vært ytret ønsker om både hobbyrom, ølbryggerom og andre formål som ikke krever stor
takhøyde, store vinduer eller særlig estetikk for å fungere. Dette kan kan da bruke rosenhoffstua til.
Alternativ 1B (Oppussing av lokalet uten overnattingsmuligheter), og følgende benkeforslag ble vedtatt:
Styret får ok fra generalforsamlingen til å sette i gang alternativ 1 B, forutsatt at kostnadene er innenfor
kostnadsrammen på 600.000,-. Samt at max 300.000,- av kostnaden belastes driftsbudsjettet. Ingen
opptak av lån.
- Pizzaovn:
I forbindelse med helheltsplass av uteområder ønsker styret å gå til innkjøp av pizzaovn. Styret får fullmakt
til å gå til innkjøp av pizzaovn som beskrevet i vedlegg. Forslaget ble vedtatt med overveldende flertall.
Normalt vedlikehold må alltid påregnes. Se for øvrig mer utfyllende info i årsberetning og protokoll som
ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Husdyrhold
Det er ikke generell adgang til dyrehold i borettslaget. Alt dyrehold skal godkjennes av styret før
anskaffelse. Godkjennelse skal også innhentes ved ny innflytting i borettslaget hvor dyr ønskes medbrakt.
Pass av dyr faller også innunder denne bestemmelsen. Andelseierne i den oppgangen der det søkes om
dyrehold skal skriftlig ta stilling til dyreholdet. Kun saklige og dokumenterte motforestillinger vil bli vurdert
av styret.
Av hensyn til de øvrige beboerne er det båndtvang på hele borettslagets område, og forbud mot å lufte
hund på borettslagets område (gjelder både indre gård og grøntområder foran fasaden som vender mot
Rosenhoffgata og Vågebyveien).
Tilbehør
Følgende tilbehør medfølger IKKE i handelen:
- Kommoden og bolia-hylle på kjøkkenet
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre
dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i
salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre
annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Boligkjøperpakke / Boligkjøperforsikring
Partners har i samarbeid med If lansert et nytt og gunstig forsikringskonsept for deg som kunde. Dette innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert til en meget konkurransedyktig pris.
Kjøper (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. Husforsikring, Innboforsikring, Dobbel rente dekning, Flytteforsikring og Boligkjøperforsikring. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte og prisen avhenger av boligtypen. Ta kontakt for ytterligere informasjon.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post til ts@schalapartners.no eller SMS: 97 75 98 12 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale. Styrets godkjennelse må foreligge og forkjøpsretten må være avklart før overtagelse kan
gjennomføres.
Diverse
- Leilighetens SSBnr: H0202
- Varmtvann fra bereder lokalisert i innkassing på det ene soverommet, 116 L med produksjonsår 2003.
Berederen er tilknyttet strømnettet med stikkontakt.
- Sikringsskap lokalisert i felles trappegang. Automatsikringer og jordfeilbryter. 32 Amp hovedsikringer og
5 fordelingskurser. Selvavlesende strømmåler er installert. Eier opplyser at det ble utført EL-kontroll i
leiligheten i februar 2022. Kontrollen ble utført på vegne av Elvia. Påpekte punkt ble utbedret (løs
stikkontakt).
- Brannslukkingsapparat på 6 kg. Felles brannvarslingssystem med sensor i leilighetene er installert.
- Det er observert skjeggkre i naboenheter i Rosenhoffgata som ligger et stykke unna oppgangen i
Vågebyveien 17 (dette er nå sanert). Skjeggkre kan spre seg mellom leiligheter. Skjeggkre er et beslektet
insekt av sølvkre. Det lever kun innendørs og trives best ved høy fuktighet, men sammenlignet med
sølvkre kan de klare seg også i tørrere miljøer. Skjeggkre er observert i bygg over hele landet, og mange
av funnene er fra nyere og moderne boliger. I følge FHI kan skjeggkre bekjempes med forgiftet åte, og en
økning i antall bekjempelser er registrert. Skjeggkre gjør liten skade, men kan virke sjenerende.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte
tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og
opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud
inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det
kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med
vedlegg.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas
forbehold i budet.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser.
Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i
borettslaget, som gir andelseier borett til en bestemt bolig.
Andelseierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter
må dekkes av andelshaverne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre
andelshaveres mislighold, eller der boligselskapet sitter på fraflyttede og usolgte andeler, må dekkes av
de øvrige andelseierne.
Borettslaget har dog lovbestemt pant for inntil 2 G i andelene.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Adresse og matrikkel
Vågebyveien 17, 0568, Oslo, Gnr. 226 bnr. 82, andelsnr. 85 i Rosenhoff kv 3 borettslaget med orgnr. 968118072 i Oslo kommune
Oppdragsnummer
17-22-0186
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport,
egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i
fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne
kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Carl Berner sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen,
dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht.
personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å
gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige
myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for
gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.