Beskrivelse
Velkommen til denne flotte og moderne 3-roms hjørneleilighet beliggende i 7. etasje i nybygg fra 2012.
Boligen har en god og romslig planløsning, samt en populær og sentral beliggenhet i Nydalen. Store
vindusflater i flere retninger og adkomst til balkong gir svært gode lysforhold og en hyggelig utsikt.
- Romslig stue med gode møbleringsmuligheter
- Stor balkong på 13 kvm
- Garasjeplass i felles garasjeanlegg
- Heisadkomst
- Disponerer bod på ca. 9 kvm
- Kjøkken med alt av integrerte hvitevarer
- Kjøkkenet ble oppgradert i 2020 med bl. annet ny benkeplate, kjøleskap, vask, samt noe innredning
- Ny parkett i 2022
- Bad med opplegg for vaskemaskin
- To romslige soverom
- Entré med medfølgende skyvedørsgarderobe
- Hjemmeside: www.idunsyd.no
Innhold
Leilighet beliggende i byggets syvende etasje. Adkomst via felles trapperom med heis, oppgangen har
callinganlegg. Leiligheten består av: Entré, bad, to soverom og stue med åpen kjøkkenløsning. Utgang fra
stue til nord-vendt veranda som strekker seg fra øst-vest på ca. 13 m².
Leiligheten disponerer bod i u. Etasjen på ca. 9 m².
Leiligheten har oppstillingsplass (2,19x4,96 meter) i felles parkeringsanlegg merket med nr U001.
Utstyr
- Leiligheten har røykvarsler og brannslukningsutstyr.
- Ventilasjon er basert på balansert ventilasjon.
- Vannrør av typen rør-i-rør system.
- Fordelerskap for rør-i-rør system og vannbåren varme med stoppekran med stoppekran plassert i entré.
- Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann for bygningen.
Elektrisk anlegg:
Med bakgrunn i at det er mer enn fem år siden det har vært utført el-kontroll av boligen er det gjennomført
en forenklet vurdering av det elektriske anlegget, uten at det er registrert avvik. Det legges vekt på at
undersøkelsene ikke er utført av en elfagkyndig kontrollør/eltakstmann. På generelt grunnlag anbefales
utvidet el-kontroll av kvalifisert elfagkyndig kontrollør/eltakstmann.
Entré
Lys og romslig entré med god plass til oppbevaring av yttertøy og sko. Det er også plass til andre
oppbevaringsløsninger som skoskap, kommode, knagger etc. Stor skyvedørsgarderobe med gode
oppbevaringsmuligheter. Dørcallinganlegg med portåpner.
Stue
Svært romslig hjørnestue med store vinduer og adkomst til balkong som gir gode, innvendig lysforhold,
samt en hyggelig utsikt. Flotte møbleringsmuligheter med god plass til sofaseksjon og tilhørende
møblement. God plass til spisebord for hyggelig sammenkomster.
Balkong
Utgang fra stue til solrik nordvest-vendt balkong ca. 13 m². Her har du god plass til sittegruppe, grill og
hyggelig beplantning. Balkongen fungerer utmerket som en forlengelse av boligen i sommerhalvåret.
Bærende konstruksjoner av armert betong belagt med plastheller. Rekkverk av metall og glass.
Rekkverkshøyden er målt til ca. 1,14 meter.
Kjøkken
Kjøkkenet ligger i åpen løsning til stuen og skaper en luftig og sosial planløsning. Lys, pen innredning fra
byggeår med oppgraderinger i 2020 (ny benkeplate, vask, samt noe innredning). Integrert
oppvaskmaskin. Integrert stekeovn med nedfelt induksjons topp. Delvis integrert ventilator tilkoblet
avtrekkskanal. Integrert kjøleskap (ny i 2020) med fryser. Flislagt mellom benkeplate og overskap.
Stikkontakter og belysning over benkeplate.
Bad
Romslig baderom fra byggeår med dusjnisje med glassdør, vegghengt toalett med innebygget sisterne
og opplegg for vaskemaskin. Vegghengt innredning med heldekkende servant og ett-greps armatur, speil
på vegg med overlys og stikkontakt over servant. Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av
plast. Avtrekksventil plassert i himling. Flislagt gulv med varme og malt himling med downlights.
Soverom
Boligen har to romslige soverom hvorav begge har rom for dobbeltseng, nattbord og kontorpult. Det
medfølger garderobeskap til begge soverom.
Overflater
Gulv: Parkett (fra våren 2022). Fliser på baderom.
Vegg: Malte, glatte flater. Fliser på baderom.
Himling: Malte, glatte flater. Downlights i entré og bad.
Glatte innerdører. Skyvedørsgarderobe i entré samt soverom.
Takhøyden er på tilfeldige plasser målt til ca.: 2,23 meter i gang. 2,19 meter på bad og 2,48 meter i øvrige
rom.
Glatt entrédør av tre med brannklasse B30 og lydklasse 40dB. Verandadør og vinduer med karmer av tre
og to-/tre-lags glass fra byggeår.
Beliggenhet
Her bor du i grønne og frodige omgivelser med kort vei til Akerselven, og er et perfekt sted for den som
ønsker nærhet til både natur og storbyliv. Leiligheten ligger i et attraktivt område i Nydalen med
gangavstand til alt du trenger i hverdagen.
Storo Storsenter som i dag huser 130 butikker fordelt på 50 bransjer, er kun 5 minutters gange fra
boligen. Her finner man bl.a. Vinmonopolet, Coop Mega, ulike helsetilbud og Sats treningssenter. Ny kino
er også etablert i Nydalen. Av populære serveringstilbud i nærområdet kan Åpent Bakeri på Sandaker,
Godt Brød samt Nydalen Bryggeri og Spiseri i Nydalen nevnes.
Nydalen har et godt tilrettelagt kollektivtilbud, med hyppige avganger både med T-bane, buss, tog og trikk
(trikketrasé i Grefsenveien og Nydalen stasjon for tog på Gjøvikbanen). Bussrute 37 har også nattruter.
Lillogata har en fantastisk, tilbaketrukket beliggenhet helt inntil idylliske Akerselven. Det har de siste
årene blitt opparbeidet fine turstier helt fra Maridalsvannet i nord, forbi Nydalen og Grünerløkka og ned til
Oslo sentrum og Bjørvika. Her er det bare å knyte på seg joggeskoene og ta beina fatt på turstien som
ligger rett utenfor boligen. Her kan man følge elven nordover og finne flott urørt natur og ulike badeplasser,
eller sydover mot urbant storbyliv. For den som er glad i å trene innendørs ligger treningsstudioet SATS
både på Storo Storsenter og i Nydalen.
Beliggenheten er perfekt for deg som ønsker en kombinasjon av en sentral beliggenhet og et grønt, rolig
bomiljø!
Felleskostnader
4 251 pr. mnd. Oppvarming og varmtvann, garasjeplass, kabel-TV og bredbånd, trappevask, vaktmestertjenester, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold, forretningsførsel og kommunale avgifter.
Andel fellesutgifter: 3.608,-
Andel TV: 347,-
Andel bredbånd: 104,-
Andel garasjeplass: 193,-
Det gjøres oppmerksom på at felleskostnader vil variere over tid, og justeres i hovedsak 1-2 ganger pr. år
i forhold til borettslagets faktiske kostnader. Felleskostnadene ble sist justert 01.01.2023. Fellesutgifter
fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om
fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan
derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Fra Sameiet Idun Syds vedtekter § 4.6 Fellesutgifter og fellesinntekter;
Alle felleskostnader vedrørende garasjeanlegget fordeles likt mellom sameierne. Styret har rett til å
belaste tinglyst eier av sameieandelen for felleskostnadene, uavhengig av hvem som faktisk disponerer
garasjeplassen. Den enkelte sameier skal månedsvis betale et akontobeløp fastsatt av sameiermøtet
eller av styret til dekning av sin del av felleskostnadene. Beløpet kan også dekke avsetning av midler til
fremtidig vedlikehold, påkostninger og andre fellestiltak i garasjeanlegget. Ved behov kan styret avkreve
sameierne ekstraordinære likviditetstilskudd i tillegg til a-kontoinnbetalingene. Unnlatelse av å betale
fastsatt andel av felleskostnader mv. er å anse som vesentlig mislighold fra sameierens side. Sameieren
vedtar tvangsfravikelse uten søksmål og dom dersom andel felleskostnader eller andre ytelser ikke blir
betalt innen forfall, jf. tvangsfullbyrdelsesloven §13-2(2)(c). Med felleskostnader menes alle kostnader til
drift og vedlikehold av garasjeanlegget, herunder:
- Eiendomsforsikring
- Kostnader til indre og ytre vedlikehold av garasjeanlegget, inklusive port, nedkjørsel og atkomstarealer
- Strøm til lys/oppvarming/ventilasjon,
- Drift og vedlikehold mv av ev. sprinkleranlegg og ventilasjonsanlegg
- Renhold og oppmerking av fellesarealer
Løpende kostnader
Utover det som er nevnt under punktet "Felleskostnader", påløper kostnader til for eksempel strøm,
innboforsikring, innvendig vedlikehold og abonnement til tv og internett (eventuelt oppgradering av
kanalpakker og linjehastighet der hvor grunnpakke er inkludert).
Andel formue
29 168,- pr. 28.02.2023.
Fellesgjeld / lånevilkår
Ingen lån registrert på selskapet.
I en tolkningsuttalelse har toll og avgiftsdirektoratet lagt til grunn at salgsverdi pluss andel fellesgjeld er
seksjonens fulle verdi. Det skal følgelig beregnes, og betales, dokumentavgift også for seksjonens andel
av fellesgjeld i sameiet.
Eiendomsskatt
Det er i Oslo kommune vedtatt eiendomsskatt for skatteåret 2022. Eiendomsskatten utgjør 3 promille av
beregningsgrunnlaget og bunnfradraget er 4 millioner. For å finne beregningsgrunnlaget vennligst se
Oslo kommunes hjemmeside: www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/
Det foreligger eiendomsskatt på kr. 1.472 for 2023 iht. eiendomsskattelisten fra Oslo kommune.
Denne faktureres direkte til eier.
Sikringsordning fellesgjeld / IN-ordning
Sikringsordning: Nei. Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer
ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt
pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 gang folketrygdens grunnbeløp.
IN-ordning: Nei (ingen lån registrert på eiendommen).
Formuesverdi
Formuesverdi som primærbolig kr. 1 603 863 pr. 31.12.21
Formuesverdi som sekundærbolig kr. 5 773 907 pr. 31.12.21
Formuesverdien fastsettes med utgangspunkt i en kvadratmeterpris, som beregnes av Statistisk sentralbyrå (SSB). Kvadratmeterprisen skal gi uttrykk for en estimert markedsverdi pr. kvadratmeter og bygger på statistiske opplysninger om omsatte boliger (boligtype, areal, geografisk beliggenhet og alder).
Ut fra kvadratmeterprisene til SSB fastsetter Skatteetaten årlige kvadratmetersatser. Disse satsene vil utgjøre hhv. 25% av kvadratmeterprisene for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar) og 95% for sekundærboliger (alle andre boliger). For næringseiendom gjelder andre regler. For utfyllende informasjon om regelverket og unntak vises til skattelovens § 4-10 og Skatteetaten.
Tilstandsgrader (TG2/TG3) fra tilstandsrapport:
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader 2 (TG2):
- Bad / Membran, tettsjikt og overgang til sluk: Det er ikke mulig å verifisere om slukmansjett/tettesjikt er
ført tilstrekkelig under klemring. TG 2 er satt for å belyse risiko.
- Øvrige rom / Innerdører: Dør til soverom 1 har behov for justering.
- Balkonger: Rekkverkshøyden er under 1,2 meter. Avvik fra dagens byggeteknisk forskrift, grunnet
balkonghøyde over 10 meter. Tiltak anbefales.
I tilstandsrapport er følgende elementer gitt tilstandsgrader ikke undersøkt (TGIU):
- Stakeluke: Avløpsrørene er skjult og eventuell stakeluke er ikke lokalisert.
Selgers egenerklæringsskjema
Selger har kommentert på følgende spørsmål i egenerklæringsskjema som er en del av salgsoppgaven:
- Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Svar: Ja. Montert nye skap og ny vask. Firma:
Sandvika Rørleggerbedrift AS
- Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Svar: Ja. Rørene i bygget har blitt
spylt som et ledd i vedlikeholdsplanen. Regi av styret.
- Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller? Svar: Ja. Oversvømmelse fra elva medførte vanninntrengning i garasje og boder i
Des.2020, men større kapasitet på pumper er installert i regi av styret for å forhindre gjentakelse.
- Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Svar: Ja. Kontroll av el-anlegg i regi av sameiet.
- Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag? Svar: Nei, men det er tilrettelagt for installasjon.
- Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak
som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser? Svar: Ja. I
kommunens stamnettprosjekt ligger det forslag om et lite pumpehus på andre siden av blokken langs
elva. Vil ikke synes fra leiligheten.
- Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld? Svar: Ja. Forslag om å installere individuelle målere på radiatorene for å
betale etter forbruk og ikke andel. Ikke vedtatt!
- Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Svar: Ja. Ikke et stort problem, observert i 3 etg, lite funn i limfeller som ble satt ut for å sjekke.
Boligens areal
Primærrom: 64 kvm, Bruksareal: 64 kvm
7. etasje med heisadkomst:
Bruksareal: 64 m².
Primærrom: 64 m². Følgende rom er oppgitt som primærrom: Entré, stue, kjøkken, bad og to soverom.
Det foreligger godkjente bygningstegninger som stemmer overens med dagens planløsning.
Plantegning følger vedlagt.
Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av
innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes
bruksareal (BRA). Se vedlagte takst for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser. Arealene er kun
oppmålt av takstmann og ikke kontrollert/oppmålt av megler.
Barnehage / skole i området
Se vedlagt nabolagsprofil.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Tomt
Areal: 5 025 kvm, Eierform: Eiet tomt
Garasje / Parkering
Leiligheten har oppstillingsplass (2,19x4,96 meter) i felles parkeringsanlegg merket med nr U001 og
matrikkel: Gnr. 223 bnr. 54 snr. 100 med ideell-andel 1/75 i garasjeanlegg under bakkenivå.
Garasjeplassen betales via felleskostnadene til sameiet.
Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin garasjeplass og har for øvrig lik rett til å benytte
garasjeanleggets fellesarealer til det de er beregnet eller vanligvis brukt til. Garasjeanlegget kan, både de
deler som er undergitt eksklusiv bruksrett og de deler som utgjør fellesareal, bare nyttes i samsvar med
formålet og innenfor de rammer og begrensninger som følger av disse vedtekter. Bruken av
garasjeanlegget må ikke på en urimelig eller unødvendig måte være til skade eller ulempe for andre
sameiere. Oppbevaring skal begrenses til montering av oppheng for takboks i himling samt stativ for
oppbevaring av ett sett hjul på vegg for de som har mulighet for dette.
Med mindre annet uttrykkelig følger av disse vedtekter, kan sameieandelen bare pantsettes, selges og for
øvrig disponeres over sammen med, eller til eier av, seksjon i Boligsameiet. Bruksretten til
garasjeplassen kan ikke skilles fra sameieandelen. Dersom eier av sameieandel overdrar sin
eierseksjon i Boligsameiet uten samtidig å overdra sin andel i Sameiet, kan Sameiets styre når som
helst senere kreve at vedkommende andel i
Sameiet selges, dersom styret kan fremskaffe en kjøper av sameieandelen som er eier av seksjon i
Boligsameiet.
En garasjeplass i garasjeanlegget kan leies ut til andre enn til seksjonseiere i Boligsameiet etter
følgende retningslinjer:
- Ønske om utleie for mer enn 1 måned av gangen skal på forhånd skriftlig varsles til Sameiets styre.
Varselet skal inneholde leietakers navn, kontaktdetaljer og nummer på bil som leietaker ønsker å benytte
plassen til.
- Ved en leietakers gjentatte mislighold av sine plikter i forhold til Sameiet, har styret rett til å kreve
oppsigelse av leieforholdet
- Ved utleie er utleier ansvarlig overfor Sameiet for utleverte nøkler og solidarisk ansvarlig med leietaker
for dennes skadeforvoldelse på Sameiets eller andre sameieres eiendom i garasjeanlegget. I den
utstrekning Boligsameiet som følge av offentligrettslige krav og/eller pålegg har behov for ytterligere
garasjeplasser, har seksjonseierne fortrinnsrett til leie av garasjeplasser som eies eller på annen måte
disponeres av andre enn seksjonseiere i Boligsameiet. Fortrinnsretten skjer på de til enhver tid
gjeldende markedsvilkår, dog slik at leien ikke kan overstige normal markedsleie for parkeringsplasser i
området.
Sameierne har ikke forkjøps- eller innløsningsrett til øvrige sameieres sameieandel utover det som
uttrykkelig følger av disse vedtekter.
Etter eierseksjonsloven § 26 kan styret, etter krav fra en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne,
pålegge en annen seksjonseier uten behov for å tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Dette gjelder
kun dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i
sameiet. Med samtykke fra styret kan en seksjonseier anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider ved
parkeringsplassen som seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare
nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 25.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere hele uken,
også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr. Gebyrets størrelse beror på type kjøretøy,
se priser og mer info på
www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Arealbekreftelse
Arealbekreftelse fra Oslo kommune følger vedlagt.
Byggemåte
Blokk over åtte etasjer samt u. Etasje. Gulv på grunn av betong. Grunnmur, bærende konstruksjoner og
skillende dekker i hovedsak av betong, med utfyllende bindingsverk av trekonstruksjoner. Fasader utført i
teglstein og fasadeplater. Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med papp/takfolie(ikke
besiktiget). Glatt entrédør av tre med brannklasse B30 og lydklasse 40dB. Verandadør og vinduer med
karmer av tre og to-/trelags glass fra byggeår.
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger følgende:
- Lillogata 2 - 12 - Oppføring av 3 boligblokker med parkeringskjeller - Ferdigattest - 2012
Dokumentet følger vedlagt.
Adgang til utleie
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt iht. eierseksjonsloven §24. Med
korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i
vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Boligen kan fritt leies ut utover dette.
Oppvarming
Leiligheten er oppvarmet av radiatorer ved vannbåren varme via fjernvarmeanlegg samt tilknyttet felles
varmtvann for bygningen.
Energiforbruk
2021: Ca. 1637 kwh
2022: Ca. 1209 kwh
Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Energimerking
Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D
Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten. For fullstendig energiattest fra
selger, kontakt megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger, forretninger, kontor, offentlig bygning/allmennyttig
formål (barnehage) etter bestemmelsene i S-4488 av 16.12.2009.
Eiendommen omfattes også av reguleringsplan S-5142 av 04.03.2022. Saken gjelder: Detaljregulering
med konsekvensutredning og med reguleringsbestemmelser for "Ny vannforsyning Oslo - Stamnett".
Eiendommen omfattes også av kommuneplan for Oslo kommune 2015-2030, hvor eiendommen er
avsatt/utnyttet til fremtidig bebyggelse og anlegg.
Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven, ta kontakt med megler for å få oversendt
reguleringsbestemmelsene.
Konsesjon / Odel
Det er ingen konsesjon eller odel knyttet til salget av denne eiendommen.
Offentlige planer
Pågående plansaker:
- Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 - Bestilling av oppstartsmøte -
Detaljregulering. Saksnummer: 202212601 - Reguleringssak. Mottatt sak: 10.02.2022. Se saken hos
kommunen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601
- Hans Nielsen Hauges gate - Bestilling av oppstartsmøte - Sykkeltilrettelegging. Saksnummer:
202214970 - Reguleringssak. Mottatt sak: 17.10.2022
Se saken hos kommunen her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214970
Pågående byggesaker:
- Mor Go'hjertas vei 1 - Installasjon av brannalarm og nødlys. Saksnummer: 202300500 - Byggesak.
Mottatt sak: 10.01.2023. Status: Tillatelse gitt. Se saken hos kommunen her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202300500
Det bygges, rives og rehabiliteres i området, og det anbefales å ta et søk hos kommunen her:
https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/veiledere/eiendomsinfo/
Servitutter / tinglyste rettigheter og forpliktelser
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Det er registrert følgende servitutter/heftelser som følger eiendommen:
1965/506731-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
28.04.1965
Bestemmelse om veg
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-223/54
Gjelder denne registerenheten med flere
1965/519380-1/105 Erklæring/avtale
11.11.1965
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-223/54
Gjelder denne registerenheten med flere
1984/535050-1/105 Erklæring/avtale
09.07.1984
Vedtak av visse vilkår vedr. utskillelse/bebyggelse av denne eiendom
Overført fra: 0301-223/54
Gjelder denne registerenheten med flere
2010/223784-1/200 Erklæring/avtale
25.03.2010
Allmennheten skal ha fri gjennomgang.
Kan ikke endres eller slettes uten samtykke fra Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.
Overført fra: 0301-223/54
Gjelder denne registerenheten med flere
Grunndata:
2012/663673-2/200 Seksjonering
16.08.2012
opprettet seksjoner: snr: 94
formål: Bolig
tilleggsdel: Bygning
sameiebrøk: 645/94670
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Rettigheter på andre eiendommer: Ingen rettigheter funnet.
Vei/vann/avløp
Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon fra Oslo kommune. Det er private
stikkledninger fra eiendommen og ut i det offentlige ledningsnettet.
Sameie
Sameie: Sameiet Idun Syd, Orgnr: 911880938
Sameiet består av 98 seksjoner. Sameiet Idun Syd er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med
organisasjonsnummer 911880938, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune. Sameiet er et kombinert
sameie som består av 98 boligseksjoner og 2 næringsseksjoner på eiendommen gnr. 223, bnr 54 i Oslo
kommune. Forretningsfører er Boalliansen Forvaltning AS. Dette er et autorisert regnskapsførerselskap.
Sameiets revisor er BDO.
- Sameiet har avtale med Coor Eiendomsdrift AS som ivaretar den daglige drift og det løpende
vedlikeholdet i sameiet i henhold til stillingsbeskrivelse.
- Styret kan kontaktes via hjemmeside www.idunsyd.no, eller på e-mail: styret@idunsyd.no.
Forkjøpsrett
Det foreligger ikke forkjøpsrett.
Forsikring
IF skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP2175583
Regnskap
Regnskapet for 2021 som viser et underskudd på kr 384 759,-
Vedtekter / husordensregler
- Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon og kan fritt selge, pantsette og leie ut denne med
mindre noe annet følger av lov, avtaler eller disse vedtektene.
- Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.
- Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold. Det samme gjelder ny
seksjonseiers/leietakers navn og kontaktinformasjon. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr.
- Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke
fellesarealene til det de er beregnet til, eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden
og forholdene.
- Seksjonseier har ikke rett til å foreta arbeider som påvirker/berører sameiets fellesarealer, fellesanlegg
og utvendig tilleggsareal uten forhåndsgodkjenning fra styret/årsmøtet.
- Beboere i Boligseksjonene har eksklusiv rett til bruk av utvendig fellesareal unntatt
Barnehageseksjonens tilleggsdel.
- Garasjeanlegget er en egen eierseksjon (gnr. 223 bnr. 54 seksjonsnr. 100) under bakkenivå innenfor
bebyggelsen tilhørende Idun Syd.
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
Hva skjer i gården / vedlikehold etc.
Årsmøte gir styret mandat til å gå videre med å utarbeidelse av prosjektet Installering av individuelle
kald/varmtvann målere og komme med et konkret forslag som skal behandles i et ekstra ordinært
årsmøte.
Foreligger det planer om påkostninger/utbedringer i sameiet, og vil dette i så tilfelle medføre økninger av
fellesutgiftene eller ytterligere låneopptak for sameiet? Nei.
Styrets arbeid i 2021:
2021 var som det foregående året preget av Covid-19. Dette gjorde at de fleste styremøtene er
gjennomført elektronisk på Teams - det har bare vært et par styremøter med fysisk samling. Det er
gjennomført 9 styremøter i løpet av 2021. Som følge av at det to ganger i løpet av 2020 var
vanninntrengning i heissjakter, bodområder og garasjen ved høy vannføring i Akerselva, ble det i
begynnelsen av 2021 installert nye og kraftigere pumper i grunnvannsbrønnen. Her overvåkes
vannstanden kontinuerlig med automatisk start av pumper når et visst nivå overskrids. Det er i tillegg satt
inn en stor pumpe som kan settes i drift manuelt i kritiske situasjoner.
Det nye utstyret fungerer svært bra, noe som ble vist da Akerselva også i 2021
hadde svært høy vannføring. Styret har arbeidet for at bystyret i sitt vedtak om nytt stamnett for
vannforsyning skulle bestemme at det planlagte, lokale anleggsområdet skal legges på vestsiden av
Akerselva. Anleggsarbeidet vil potensielt sterkt berøre Idun Syd. Bydelsutvalget i Sagene hadde imidlertid
gått inn for å legge anleggsområdet på «vår» side av elva, i umiddelbar nærhet til våre boliger, noe som
også ble bystyrets vedtak. Styret har påklagd vedtaket, men det er nok usikkert om vedtaket vil bli endret.
Det er planlagt anleggsstart for arbeidet i 2025 med varighet på ca. 1,5 år. Etter ferdigstillelse vil det bare
være et lite bygg på ca. 10 m2 som vil være synlig resultat av arbeidet.
Det er gjennomført årlig brannvernkontroll hos sameierne. Det er gjennomført utskifting av en del defekte
nødlys i fellesområdene. Energiprisene hadde sterk økning mot slutten av 2021, noe som slår sterkt ut på
sameiets økonomi. Styret så seg derfor nødt til å øke felleskostnadene med virkning fra 1. januar 2022.
Utført vedlikeholdsarbeid:
2020 - Utført vedlikeholdsspyling av avløpssystemet i samtlige oppganger for å forebygge at rørene tettes.
2021 - Iverksatt tiltak for å forebygge flom fra Akerselva.
Normalt vedlikehold må alltid påregnes. Se for øvrig innkalling til årsmøte og protokoll som ligger vedlagt i
salgsoppgaven.
Husdyrhold
Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de
øvrige brukerne av eiendommen, jfr. Vedtekter § 3-3 (2)
Tilbehør
Følgende tilbehør medfølger handelen:
Det gjøres spesielt oppmerksom på at boligens tilbehør og løsøre ikke medfølger handelen med mindre
dette fremkommer av nærværende prospekt. Hvitevarer medfølger der dette er spesielt angitt i
salgsoppgaven. Fastmontert og innebygget kjøkken- og baderomsinnredning følger boligen. Med mindre
annet er spesifisert i salgsoppgaven gjelder NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring
Boligkjøperpakke / Boligkjøperforsikring
Partners har i samarbeid med If et gunstig forsikringskonsept for deg som kunde. Dette innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert til en meget konkurransedyktig pris.
Kjøper (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, renteforsikring, flytteforsikring og boligkjøperforsikring. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte og prisen avhenger av boligtypen. Ta kontakt for ytterligere informasjon.
Budgivning
Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger.
Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post eller SMS: 92 49 91 43 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler.
For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.
Overtagelse
Etter avtale.
Diverse
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte
tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og
opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud
inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det
kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med
vedlegg.
Lov om hvitvasking
Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.
Eiendomsmegler plikter å gjennomføre undersøkelser av kjøpers egenkapital og eventuelt andre forhold knyttet til kjøper. Den delen av kjøpesummen som er egenkapital skal innbetales fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.
Salgsbetingelser
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg.
Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas
forbehold i budet.
Eierseksjonsloven
Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven §
23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte
overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med
selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.
Avhendingsloven
Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.
Finansiering
Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser.
Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.
Heftelser
Legalpant tilsvarende 2 G for panterett til sameiet.
Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin
sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den
enkelte eierseksjon inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp.
På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å
anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei
og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes.
For nærmere informasjon om dette gjelder denne eiendommen, se oversikten over tinglyste heftelser.
Dersom det ønskes mer informasjon, ta kontakt med megler.
Adresse og matrikkel
Lillogata 2, 0477, Oslo, Gnr. 223 bnr. 54 snr. 94 orgnr. 911880938 i Oslo kommune
Oppdragsnummer
16-23-0030
Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt
Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport,
egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i
fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne
kopier av dokumentene.
Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Grünerløkka sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen,
dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.
Behandling av personopplysninger
Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht.
personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å
gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige
myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for
gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.