Oslo, Lakkegata 54
4 000 000,-
Moderne, renovert (2019/2020) næringslokalet med sentral beliggenhet på nedre Grünerløkka | Takhøyde 3meter

VISNING:

Visning etter avtale med megler

  • Prisantydning: 4 000 000,-
  • Omkostninger: 101 369,-
  • Totalpris: 4 101 369,-
Beregnet totalkostnad:
4 000 000,- (Prisantydning) Omkostninger 199,- (Pantattest kjøper) 585,- (Tingl.gebyr pantedokument) 585,- (Tingl.gebyr skjøte) 100 000,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 000 000,-)) -------------------------------------------------------- 101 369,- (Omkostninger totalt) -------------------------------------------------------- 4 101 369,- (Totalpris inkl. omkostninger) NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
  • Type: Forretning
  • Eierform: Eierseksjon
  • Primærrom: 58 m²
  • Bruksareal: 58 m²
  • Bruttoareal: 64 m²
  • Etasje: 1
  • Soverom: 1
  • Byggeår: 1897
  • Gårdsnummer: 230
  • Bruksnummer: 465
  • Finnkode: 234930871
  • Sist endret: 22.10.21 14:20

 

Beskrivelse

Flott, renovert (2019/2020) næringslokalet med sentral beliggenhet på nedre Grünerløkka. Lokalet består av stort fellesområdet (i dag innredet som kontorlandskap) med en takhøyde på 3 meter og store vindusflater som gir lokalet en lys og luftig atmosfære. I forbindelse med renoveringen ble det lagt gulvvarme (kabler) i alle rom, hele det elektriske anlegget ble fornyet, nytt ventilasjonsanlegg ble koblet til eksisterende utkast / inntak av luft over tak, det ble også satt inn helt nytt kjøkken med integrerte hvitevarer, samt oppgradering av baderom.

Innhold

Lokalet inneholder følgende:
Entrésone, kontorlandskap, bad samt møterom med kjøkkenløsning.

Beliggenhet

Attraktiv og populær beliggenhet på Grünerløkka, med nærhet til alt av kulturelle begivenheter, parker og utesteder. Grünerløkka er en av de mest populære og attraktive bydelene i sentrale Oslo. Området er i dag mest kjent for sitt pulserende uteliv, store mangfold av restauranter, hyggelige gatecaféer, markeder og små nisjeforretninger.

Godt tilbud av offentlig transport med både trikker (nr. 11, 12, 18 og 17) og busser (nr. 30, 31, 31 E, 34, 54 301, 302, 309 og 321) rett i nærheten. Fra leiligheten tar det ca. 10 minutter å gå til Grønland T-banestasjon med alle T-banens linjer. Grünerløkka ligger dessuten ca. 10 min gange fra sentrum og det er lett å ta seg til sentralbanestasjonen med både flytog- og bussforbindelser. Gangavstand er det også til Torshov, Alexander Kiellands plass og St.Hanshaugen.

Felleskostnader

3 292 pr. mnd. Felleskostnadene inkluderer fellesutgifter (kr. 2 461), vaktmester (kr. 263), styrehonorar (kr. 139), forretningsførsel (kr. 151), strøm fellesarealer (kr. 278), kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold m.m.

Herav:
Vaktmester: 263,-
Felleskostnader: 2.461,-
Styrehonorar: 139,-
Forr.fører/revisjon: 151,-
Strøm: 278,-

Fellesutgiftene ble sist juster 7% f.o.m 01.07.2021.

Løpende kostnader

Fellesutgifter til sameiet, strøm, varme, bredbånd/internett, eiendomsskatt, alarm, forsikringer mm.

Fellesgjeld / lånevilkår

Ingen lån registrert for selskapet.

I en tolkningsuttalelse har toll og avgiftsdirektoratet lagt til grunn at salgsverdi pluss andel fellesgjeld er seksjonens fulle verdi. Det skal følgelig beregnes, og betales, dokumentavgift også for seksjonens andel av fellesgjeld i sameiet.

Formuesverdi

Formuesverdi foreligger ikke.

Areal

Primærrom: 58 kvm, Bruksareal: 58 kvm, Bruttoareal: 64 kvm

1. etasje:
Bruksareal: 58 m².
Primærrom: 58 m². Følgende rom er oppgitt som primærrom: Entrésone, kontorlandskap, bad samt møterom med kjøkkenløsning.
Lokalet har direkte adkomst på gateplan.

Det gjøres oppmerksom på at original plantegning fra plan- og bygg viser at lokalet har en rampe (tegning følger vedlagt), denne ligger nå skjult under gulvoverflaten og er et trinn nå i dag. Arealet og dagens plantegning avviker derfor fra opprinnelig plantegning hos plan- og bygg.

Arealet av primære rom (P-ROM) er primærrommenes nettoareal (NTA) og arealet som opptas av innvendige vegger mellom disse rommene. I praksis er dette arealet tilnærmet likt primærrommenes bruksareal (BRA). Se vedlagte takst for nærmere beskrivelse av arealbetegnelser. Arealene er kun oppmålt av takstmann og ikke kontrollert/oppmålt av megler.

Barnehage / skole i området

Se vedlagt nabolagsprofil.

Adkomst

Det vil bli skiltet med Schala & Partners Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.

Tomt

Areal: 1 170 kvm, Eierform: Eiet tomt

Garasje / Parkering

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et gebyr på kr. 5 400,- i året. Beboerparkering for elbiler koster kr. 900,-. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/

Ferdigattest / brukstillatelse

Det foreligger følgende:
Heimdalsgata 11 + Lakkegata 54 - Bruksendring del av næringslokale til to boliger - Ferdigattest datert 2015.
Dokumentet følger vedlagt.

Adgang til utleie

Utleie er tillatt.

Oppvarming

Balansert ventilasjon i lokalet.
Varmekabler i alle rom.
Varmtvann fra beredere i de respektive rom (bad og kjøkken).

Energiforbruk

Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.

Regulering

Eiendommen er regulert til rådet reguleres til: Byggeområde for kontor, forretning, industri, bevertning, hotell, byggeområde for allmennyttig formål (religionsutøvelse, forsamlingssal, kontor, forretning), byggeområde for offentlig bygning (skole), spesialområde bevaring (religionsutøvelse, forsamlingssal, kontor, forretning), spesialområde bevaring (kontor, forretning, industri, bevaring, hotell), offentlig trafikkområde (vei), offentlig trafikkområde (fortau), friområde (park), fellesområde (gangvei, parkering, gårdsplass) Iht. S-3791 av 24.05.2000. Eiendommen er også regulert til Byggeområde: bolig, forretning, kontor, friområde: park, spesialområde: bevaring (bolig, bevertning, forretning, kontor, offentlig-/allmennyttig formål
(forsamlingslokale)) iht. S-4041 av 11.02.2004. For ytterligere opplysninger om regulerng, vennligst ta kontakt med megler.

Sameie

Sameie: Sameiet Heimdalsgata 3-9, Orgnr: 993428485

Sameiet Heimdalsgata 3-9 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 993428485, og ligger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Sameiets revisor er BDO AS.

Forkjøpsrett

Det foreligger ikke forkjøpsrett.

Hva skjer i gården / vedlikehold etc.

- Balkongutbygging i Heimdalsgata 9:
Sameiet godkjente balkongutbygging for leiligheten som vender mot bakgården i nr 9 på ekstraordinær generalforsamling høsten 2020. Avtalene med utbygger Balkongbygg AS er gjort mellom den enkelte sameier og utbygger. Status på prosjektet er at arkitektens tegninger er oversendt Byantikvaren for en forhåndsuttalelse. Normal behandlingstid er 12 uker, men dette kan vise seg å bli noe lenger pga covid-19. Forventet svar er slutt mai 2021. Neste steg blir eventuelt å revidere tegninger i tråd med eventuelle ønsker fra Byantikvaren før søknad sendes inn til Plan- og Bygningsetaten. Behandlingstid hos PBE er 12 uker. Tidligste godkjenning vil derfor være høst 2021.

- Salg av råloftet i Heimdalsgata 9:
På ekstraordinær generalforsamling høsten 2020 ble det besluttet at råloftet i nr 9 skal selges. Dette for å skaffe sameiet inntekter som skal gå til bl.a. oppgradering av låssystemet vårt. Styret har hentet inn tilbud fra to eiendomsmeglere som har spesifikk kompetanse og erfaring på dette området og er i prosess med å velge megleren som kan gi oss det beste tilbudet. Styret har også søkt juridisk bistand ifm avtale med megler. Et eventuelt salg må godkjennes på en ekstraordinær generalforsamling.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt i salgsoppgaven.

Iht. selgers egenerklæringsskjema:
- Hele lokalet ble totalrenovert i 2019 - 2020. Badet er fra 2020. Alt er dokumentert med bilder.
- Ikke søknadspliktige arbeider. Dette er renovering.
- Det var en liten lekkasje fra leiligheten over lokalet da vi overtok eiendommen. Dette var en forsikringssak som ble tatt av sameiet. Ullensaker VVS AS ble benyttet av sameiet, og vi bestilte ytterligere arbeider av det samme firmaet. Rørleggerfirmaet la om soilrør slik at de nå ligger pent skjult bak himling i taket og innfelt i murveggene. Dette ble gjort for å oppnå et penere uttrykk i lokalet uten å måtte ha kasser omkring disse soilrørene som stakk ut i lokalet. Alt er dokumentert med bilder.
- Det var visst vann i kjeller i sommer (info fra styret), men kjenner ikke omfanget. Vi var ikke berørt ettersom kjellerarealer ikke inngår i denne seksjonen.
- I forbindelse med totalrenoveringen i 2019-2020, så ble hele det elektriske anlegget fornyet i lokalet, inklusive nytt sikringsskap. Det ble også montert et nytt ventilasjonsaggregat. Ventilasjonsanlegget ble koblet til eksisterende utkast / inntak av luft over tak.
- Vi har hatt serviceavtale med B&D Ventilasjon AS for ventilasjonsaggregatet.

Budgivning

Vi oppfordrer alle til å lese Forbrukerinformasjon om budgivning før bud inngis. Alle bud og budforhøyelser skal inngis skriftlig til megler. I tillegg er megler pålagt å innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver før bud kan formidles til selger. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter Bank-ID og vi oppfordrer derfor alle til å gi bud elektronisk ved å benytte GI BUD knappen på eiendommens hjemmeside på Partners.no. Eventuelle forhøyelser kan sendes ved å svare direkte på mottatt sms fra meglers system, til megler per e-post til bt@schalapartners.no eller SMS: 90 02 93 57 . Alle budforhøyelser skal bekreftes av megler. For at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må alle bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-3. Selger må også skriftlig akseptere budet før aksept kan formidles til budgiver. Akseptfrist på alle bud skal være minimum 30 minutter, og budforhøyelser må skje i god tid før fristens utløp. Bud som ikke er skriftlig, eller som har kortere akseptfrist enn til kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning, vil ikke bli formidlet til selger. Selger står fritt til å akseptere eller forkaste et hvert bud og er således ikke forpliktet til å akseptere det høyeste budet på eiendommen. Etter at eiendommen er solgt vil kjøper og selger få tilsendt budjournal. Øvrige budgivere kan få utlevert kopi av budjournalen i anonymisert form. Det gjøres oppmerksom på at budgiver også vil være den som vil stå som kjøper av eiendommen. Dersom man etter at bud er akseptert ønsker å endre hvem som skal stå som eier, forutsetter dette at selger godkjenner en slik endring. Alle involverte parter skal signere kjøpekontrakt og er solidarisk ansvarlig for kjøpet frem til oppgjør er gjennomført.

Diverse

- Det er montert lydtett dør mellom kontorlandskapet og baderommet.
- Mellom kontorlandskap og møterom er det vegg i ruttet stål med glassfelter og glassdør.
- Det er dobbelt, laminat glass i vegg og dør, for å bedre lydtettheten.
- Vinduer med trerammer og 2-lags isolerglass, merket med produksjonsår 2006.
- Vindusglass er hele og det ble ikke observert punkteringer.
- Ved befaringen ble det ikke foretatt kontroll på åpne- og lukkemekanismer av vinduer.
- Inngangsdør i lakkert trevirke, med 2 glassfelter, merket med produksjonsår 2014.
- Varmtvann på bad fra bereder lokalisert over himling (adkomst via luke).
- Bereder er på 107 L og installert i 2020.
- Varmtvannsberederen på kjøkkenet er en 5,5 liters momentvarmer fra 2020 lokalisert i servantskap.
- Berederen er av typen som holder meget høy vanntemperatur (momentvarmer).
- Sikringsskap lokalisert på møterommet.
- Automatsikringer, jordfeilbrytere og overspenningsvern.
- 40 Amp hovedsikring og 10 fordelingskurser.
- Strømmålere plassert i felles tavle.
- Nytt ventilasjonsanlegg (større unit med kjøling).

- Det er installert balansert ventilasjon i lokalet (ventilasjonsanlegg med mekanisk tilluft og luftavtrekk). Motorenheten (Novema) er plassert i skyvedørsskap inne på møterommet og er meget stillegående. Dagens eier valgte å installere et ventilasjonsanlegg som er dimensjonert for 25 persjoner i lokalet. Avtrekk er opplyst å være ført over tak. Anlegget har også airconditionfunksjon for nedkjøling av luften. Anlegget er utstyrt med utskiftbare filtre som bør skiftes minst 1 gang årlig, fortrinnsvis på høsten etter pollensesongen. Dersom filtre ikke blir skiftet vil skitne og tette filter redusere kvaliteten på inneluften samt redusere aggregatets funksjon. Dagens eiere har en løpende serviceavtale med kontroll 1 gang i året. Det anbefales at det føres videre service og løpende vedlikehold.

- Postkasse er foreløpig ikke montert, men selger har i tidligere korrespondanse med styret i sameiet fått tillatelse til å montere postkasse i oppgangen til H9.

Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.

Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg.

Lov om hvitvasking

Eiendomsmeglingsforetak plikter etter lov om hvitvasking å gjennomføre kontrollhandlinger knyttet til kjøper og selgers identitet og forhold knyttet til gjennomføringen av handelen. Dette omfatter også opplysninger om kundeforholdets formål og tilsikrede art. For kjøper må kontroll av legitimasjon skje senest ved inngåelse av kontrakt. Signering med bankID er regnet som gyldig legitimasjonskontroll. Ved oppdrag hvor juridiske personer (selskap) er part må eiendomsmegler også gjennomføre kontroll av hvilke fysiske personer som kontrollerer selskapet (reelle rettighetshavere). Dersom megler ikke klarer å gjennomføre pålagte kundetiltak må megler avvise kunden og oppdraget. Megler har også plikt å melde forhold som ikke er avklart og fremstår som mistenkelige til Økokrim. Megler kan også i enkelte tilfeller har plikt til å stanse gjennomføringen av handelen.

Eiendomsmegler plikter å gjennomføre ytterligere undersøkelser knyttet til handelen basert på kjøpers egenkapital eller andre forhold knyttet til kjøper. Kjøper oppfordres til å innbetale den delen av kjøpesummen som er egenkapital i en overføring fra egen bankkonto i norsk bank.

Solgt 'as is' / Salgsbetingelser

Eiendommen selges som den er og overtas av kjøper slik den fremstår ved besiktigelse, jf. avhendingslova § 3-9. Dette innebærer at selger fraskriver seg ansvar ut over det som følger av avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8. For kjøper betyr dette at eiendommen først har en mangel dersom det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen, eller eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn kjøper hadde grunn til å regne med ut fra kjøpesummen og forholdene ellers. Alle interessenter oppfordres derfor til å sette seg godt inn i samtlige opplysninger som fremkommer i salgsoppgaven da denne danner grunnlaget for avtalen som inngås med selger. Med henvisning til avhendingslovens § 3-10, oppfordres kjøper til å undersøke eiendommen grundig og gjerne med fagmann før avtale inngås. Forhold som kjøper burde oppdaget på visning kan normalt ikke påberopes som en mangel, dette omfatter også forhold som ikke fremgår av salgsoppgaven, eller uriktige opplysninger i salgsoppgaven. Eiendomsmegler standardkontrakt inneholder bl.a. bestemmelser om at det foreligger vesentlig mislighold som bl.a. gir selger rett til å heve når det er gått 30 dager fra avtalt betalingstid, kjøper aksepterer dette som bindende for seg. Fra 01.01.2022 vil avhendingslova endres slik at det ikke lengre er adgang til å selge eiendom "as is" til forbruker.

Det forutsettes at hjemmel til eiendommen overføres til kjøper. Dersom dette ikke er ønskelig må det tas forbehold i budet.

Eierseksjonsloven

Ingen kan direkte eller indirekte erverve mer en to boligseksjoner i et boligsameie jf. eierseksjonsloven § 23. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting.

Avhendingsloven

Frivillig salg av fast eiendom reguleres av Lov om avhending av fast eiendom av 3. juli 1992 nr. 93.

Finansiering

Vi har løpende kontakt med finansinstitusjoner som kan tilby lån med konkurransedyktige betingelser. Hvis ønskelig formidler vi gjerne kontakt.

Heftelser

Legalpant tilsvarende 2 G for panterett til sameiet.
Iht. lov om Eierseksjonssameier §30, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlig i forhold til sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet lovbestemt pantesikkerhet i den enkelte eierseksjon inntil 2 gang folketrygdens grunnbeløp.

På eiendommen kan det være tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett til kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkl. reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene vil følge eiendommen ved salg, og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Adresse og matrikkel

Lakkegata 54, 0561, Oslo, Gnr. 230 bnr. 465 snr. 1 orgnr. 993428485 i Oslo kommune

Oppdragsnummer

16-21-0191

Vedlegg til salgsoppgave og kjøpekontrakt

Vedlagt i salgsoppgaven foreligger det reguleringsbestemmelser med kart, tilstandsrapport, egenerklæringsskjema selger, energiattest mm. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i fremlagte dokumenter før bud inngis. Ta gjerne kontakt med megler dersom du ønsker utlevert dine egne kopier av dokumentene.

Det gjøres oppmerksom på at Schala & Partners Grünerløkka sine standard kjøpekontrakter blir benyttet i handelen, dersom det ikke avtales noe annet før handel har kommet i stand.

Behandling av personopplysninger

Det gjøres oppmerksom på at foretaket behandler personopplysninger og all behandling skjer iht. personvernregelverket. Meglerforetaket behandler kun personopplysninger som er nødvendig for å gjennomføre oppdraget. Det gjøres oppmerksom på at vi deler dine personopplysninger med offentlige myndigheter i den utstrekning det er nødvendig og med virksomheter som tilbyr tjenester for gjennomføring av oppdraget. For mer informasjon se personvernerklæring på www.partners.no.

MELD DEG PA VISNING
Det er ikke satt opp annonsert visning. Dette gjores etter avtale med megler.
SALGSOPPGAVE
BUDVARSEL
BE OM SALGSSUM
TAKK!
Du blir varslet på e-post, i appen på mobil og her på Schala.